تصاویر ایران

مشاهير و چهره‌های ماندگار

مقالات همايش
دانشجویان

مجله الکترونیکی

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد


  چاپ        ارسال به دوست

با شرکت صاحب‌نظران ایرانی و روسی؛

برگزاری وبینار «همکاری‌های فرهنگی در دوران پسا کرونا» در روسیه

وبینار «همکاری‌های فرهنگی در دوران پسا کرونا» با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و چند نهاد فرهنگی و علمی ایرانی و روسی برگزار و موضوع همکاری‌های فرهنگی در موقعیت جدید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 با همکاری مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دبیرخانه شورای سیاست خارجی ایران، دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه، انتستیتو مطالعات گفت و گوی فرهنگها و تمدنهای روسیه، کلیسای ارتدکس روسیه، باغ موزه دولتی تزارهای سنت پترزبورگ، وبیناری با عنوان «همکاری‌های فرهنگی در دوران پسا کرونا» برگزار شد.

در این وبینار که با حضور تعدادی از مدیران فرهنگی و استادان حوزه فرهنگ دو کشور صورت گرفت، موضوع همکاری‌های فرهنگی در موقعیت جدید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قهرمان سلیمانی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه، شیوع ویروس کرونا را به منزله دوره‌ای جدید از تاریخ حیات انسان معاصر توصیف کرد که در حوزه‌های مختلف زندگی تأثیر گذار بوده است و می‌توان گفت بشر را وارد دوره‌ای جدید از تعامل کرده است و لازم است در خصوص این تعاملات گفت‌وگوهای نخبگانی شکل بگیرد و چاره اندیشی شود و این وبینار هم به همین مناسبت شکل گرفته است.

خانم زابوتکینا، معاون بین‌الملل دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه ضمن تقدیر از این اقدام گفت: تعامل دو فرهنگ بیش از هر چیزی، احتیاج به گفتگو با یکدیگر دارد. در دوره تازه فرهنگ ایران و روسیه در فضای همگرایی با هم حرکت می‌کنند. باختین در تئوری «منطق گفتگو» می‌گوید: همیشه بین دو نفر اتفاق نظر وجود ندارد اما از رهگذر گفت‌وگو، حقیقت متولد می‌شود، امیدوارم که این برنامه گفت‌وگویی بتواند راه‌هایی برای مقابله با ویروس کرونا و همکاری‌های مشترک در این زمینه عرضه کند.

ولادیمیر یاکونین، رییس انستیتو مطالعات فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در سخنانی، گفت: اینکه ما در فضای مجازی با یکدیگر حرف می‌زنیم، بسیار بهتر از آن است که با یکدیگر سخن نگوییم. ما مدتهاست که با دوستان ایرانی تعامل داریم در برنامه امروز هم می‌کوشیم موضوع همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور را به بحث بگذاریم.

وی ادامه داد: عده‌ای در این روزها می‌کوشند همه اختلاف نظرها را به کرونا مرتبط کنند اما مشکلات از قبل هم وجود داشته است. پروسه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی قرن بیست و یکم، فرهنگ و تمدن ما را به آستانه هرج و مرج کشانده بود. در مقاله‌ای که در فایننشنال تایمز چاپ شده بود، نویسنده چهار مشکل و خطر را برای این دوران برشمرده است. اول خطر مناقشه هسته‌ای است، اما خود او می‌گوید که چنین مناقشه ای رخ نخواهد داد. خطر دوم نابودی هویت است. وقتی درخصوص مسائل مدنی سخن می‌گوییم در خصوص فرهنگ‌ها و سنت‌های ملتهای مختلف حرف می‌زنیم، کسانی می‌کوشند جهان امروز را جهانی تجریدی و جدای از یکدیگر نشان دهند که هیچ چشم انداز روشنی ندارد.

یاکونین افزود: هر کشوری فرهنگ و تمدن خود و چارچوب‌های اداره خود را دارد. گروهی تلاش می‌کنند از این کدهای تنوع و تکثر فرهنگی استفاده کنند و بر مبانی فرهنگی کشورها تأثیر بگذارند. اما در هر جامعه‌ای مهربانی و محبت و دوست داشتن هست و اینها نقاط مشترک ماست. ما همیشه گفته‌ایم تنوع یکی از مبانی توسعه جامعه بشری است.

وی یادآور شد: همکاری‌های فرهنگی و از همدیگر غنا پذیرفتن مبنایی است برای جلوگیری از اختلاف و مناقشه. ارزش‌هایی که در کشورهای مختلف وجود دارد می‌تواند مبنایی برای تعامل با یکدیگر باشد. ما اعتقاد داریم کمک به جامعه بشری برای توسعه، بر مبنای برابری و احترام و شفافیت است. گفت‌وگوی فرهنگ‌ها می‌تواند کمک کند تا جوامع مختلف به همکاری‌های بیشتری بپردازند.

بهره‌گیری از فضای مجازی برای توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه

خرمشاد، دبیر شورای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود، ضمن ضرورت برگزاری برنامه‌هایی از این دست، گفت: اجماعی بین نخبگان فرهنگی جهان وجود دارد که کرونا آثاری دارد که می‌تواند بر دوره پس از خود اثر بگذارد. یاکونین از تحول در هویت، سخن گفتند. من به پنج اصل دیگر در خصوص این موضوع اشاره می‌کنم. نخستین آنها تغییر سبک زندگی است به دلیل اتفاقاتی که در مبارزه با کرونا صورت می‌گیرد نوعی سبک زندگی که با فاصله گذاری اجتماعی همراه است و در آن شرکت در محافل عمومی محدود می‌شود و تغییراتی نظیر آن در دیگر حوزه‌های زندگی محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دوم که یکی از مصادیق پیامد اول است دیجیتالی شدن مجموعه تعاملات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ... است. سومین پیامد پدید آمدن نوعی جدید از همبستگی جهانی است به دلیل درد مشترکی است که همگان با آن موجه شده‌اند. همبستگی اجتماعی قبل از کرونا در مسیر جهانی شدن بود اما اکنون صحبت از این است که کرونا ویروس پایانی بر روند جهانی شدن است. چهارمین پیامد احساس غربت و تنهایی انسان، در نخستین ده‌های قرن بیست و یکم است. دلیل این احساس غربت این است که علم و فناوری در رهایی بشر از مشکل به وجود آمده، ناتوان است. پنجمین پیامد این است که کرونا در تعدادی از جوامع موجب شده توجه به دین و مذهب افزایش یابدکه خود این موضوع هم دلایل عدیده ای دارد ولی نتیجه آنها توجه به دین و مذهب است.

خرمشاد اضافه کرد: پیشنهادهایی که برای تعاملات دوران پسا کرونا می‌توان عرضه کرد بدین شرح است: از فضای مجازی برای توسعه روابط دو کشور استفاده شود، نظیر همین کاری که انجام می‌شود. اندیشمندان روسی و ایرانی در حوزه همبستگی اجتماعی نوینی که در حال شکل گیری است، کارهای تحقیقاتی مشترکی انجام دهند و دستاوردهایی داشته باشند.

وی در ادامه، بیان کرد: در حوزه دین و مذهب، اهتمام به معنویت گرایی که در مذهب ارتدکس و ایران زیاد است می‌توان کارهای مشترکی انجام داد. اندیشمندان دو طرف بین نسبت علم و دین تبادلات علمی داشته باشند.

سرگی مارگدانف، استاد منطقه شناسی و سیاست خارجی دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه سخنران بعدی بود. وی در سخنان خود گفت: شاید در آینده سال 2020 را سال شیوع کرونا نامگذاری کنند این پدیده تنها موضوع اپیدمی لوژیست‌ها نخواهد بود بلکه دیگران نیز به آن می پردازند. کرونا ماهیت غیر سیاسی دارد اما تاثیر زیادی بر سیاست و اقتصاد و فرهنگ می‌گذارد.

وی تأکید کرد: ایران در زمره اولین کشورهایی بود که با معضل کرونا روبرو شد. آمریکایی‌ها که ادعای خیر بودن را داشتند و دارند، می‌توانستند با لغو تحریم‌ها امکان یک همکاری بشر دوستانه را فراهم کنند که نکردند. در این مرحله مهم زندگی، گفت‌وگوی راهبردی بسیار مهم است تا برای حل مشکل همدلی و همراهی کنیم.

ایران و روسیه دو کشور دارای فرهنگ و تمدن کهن هستند

ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سخنرانی خود قدرت فرهنگ را در مقابله با کرونا یادآور شد. وی در سخنرانی خود، گفت: ایران و روسیه دو کشور دارای فرهنگ و تمدن کهن هستند و این دارایی می‌تواند در مقابله با کرونا به ما کمک کند. جدا از خسارت‌هایی که کرونا به جامعه جهانی زد، اما دستاوردهایی هم داشت.

خانم اولگا تاراتینوا، رییس باغ موزه تزارها از سنت پترزبورگ، دیگر سخنران این برنامه بود. او سخنرانی خود را با معرفی باغ موزه تزارها شروع کرد و گفت: نهاد موزه‌ها در این ایام بیشترین خسارت را متحمل شده است. ما کوشیدیم که عدم دسترسی به موزه را در قالب فضای مجازی جبران کنیم. وی با نشان دادن ویدیویی بخشی از ارزش‌های هنری این مجموعه و بخشهای مربوط به فرهنگ ایران را در موزه تزارها معرفی کرد و خواهان همکاری بین موزه ای بین موزه‌های ایران و روسیه شد

وی همچنین، تأکید کرد: برای تکمیل اطلاعات در خصوص اشیای ایرانی موزه، نیازمند دانش متخصصان ایرانی هستیم.

سرگی زواناریف، دبیر امور کشورهای خارجی اداره روابط خارجی کلیسای ارتدکس روسیه، سخنران بعدی بود. وی در سخنان خود ابعاد دینی و معنوی مواجهه با این ویروس را توضیح داد.

غلامعلی خوشرو، استاد دانشگاه سخنران بعدی این نشست مجازی، در سخنان خود گفت: من در خصوص ابعاد انسانی و جهانی کرونا صحبت می‌کنم. این موضوع گر چه موضوعی بهداشتی است اما همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انسان از سویی با موضوع مرگ و حیات مواجه شده و از سوی دیگر به ضعف بنیادی خود پی برده است ما از سویی از ترس مبتلا شدن با این ویروس و از سوی دیگر، با موضوع ناقل شدن و دیگری را به کشتن دادن، مواجه‌ایم. این گونه نیست که با رعایت دستورات بهداشتی از شر این ویروس خلاص شویم بلکه باید از  بسیاری از رفتارهای خود دست بشوییم غرور و طمع ورزی و ستم را از خود و جامعه دور کنیم و دست اندازی به طبیعت را  متوقف کنیم.

وی ادامه داد: در مورد آثار جهانی این ویروس باید گفت سه کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه نیمی از مبتلایان را به خود اختصاص داده اند. به این ترتیب یکی از شعارهای آقای ترامپ که: اول شدن آمریکاست، در این موضوع محقق شده است. آمریکا به جای حمله به نهادهای بین‌المللی، همانند سازمان جهانی بهداشت، باید به همکاری‌های بین المللی برگردد.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: کرونا نشان داد که قدرت تخریبگر، توان مقابله با یک ویروس را هم ندارد چون این ویروس را نمی‌شود بمباران کرد، بلکه با همکاری‌های بین المللی این موضوع راه حل خود را پیدا می‌کند و درمانی برای آن پیدا می‌شود. همکاری دیپلماتیک مبتنی بر بهداشت جسم و روان، با  در نظر گرفتن روش زندگی جدید، باید همراه بشود، تا مشکل حل شود. بعد از کرونا عوامل اجتماعی و فرهنگی نقش بیشتری در شکل دادن به قدرت ایفا خواهند کرد، تا عوامل نظامی و قدرت تسلیحاتی.


١٤:٠٨ - 1399/03/24    /    شماره : ٧٥٢٤٧٧    /    تعداد نمایش : ٤٥



خروج




مناسبت ها

 


 
 

 

 
 
 
 
 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 546614
 بازدید امروز : 560
 کل بازدید : 6676863
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 9.2344